Svindelforsøk via SMS

Publisert: 03.08.2017

Vi har den seneste tiden mottatt mange henvendelser vedrørende en SMS som har blitt sendt ut med følgende tekst:

"Hei! din oppføring hos Telefonkatalogen.biz er til fornyelse da du enda har binding, om du ikke ønsker oppføring hos oss i telefonkatalogen.biz, send (Avbryt til 2090) for å avslutte din betalte oppføring (da vil du ikke være kunde hos oss lengre, engangsgebyr 500,-)
Har du spørsmål? Hjelp@nettvettig.one
"

Dette ser vi på som et rent svindelforsøk. Den hardt kritiserte nettkatalogen Telefonkatalogen.biz er (av hva vi kan se) avviklet av det seneste selskapet (eSolid LTD) som driftet tjenesten. Tidligere bedrifter knyttet til tjenesten er også oppløst. Det de ønsker 500 kr for her er altså en oppsigelse, men etter å tatt del i et tresifret antall saker over flere år så vet vi at påståtte kunder ikke er forpliktet til å betale for å levere en oppsigelse. De har helt klart kranglete vilkår vedrørende oppsigelse/fornyelse, men det er ikke på noen måte rett at kunder skal betale 500 kr for å si opp tjenesten som nå er avviklet.

Hvis ikke nettsiden lengre eksisterer så finnes det heller ikke noen oppføring å si opp, hvilket medfører en rekke spørsmål om fremgangsmåten som de har valgt å ta ibruk.

Domenet "nettvettig.one" er registrert anonymt, og vi har dessverre ikke klart å slå fast hvem som har sendt ut SMS:ene.

Vi har kontaktet eieren av SMS-betal-nummeret 2090, som bekrefter ovenfor oss at de nå arbeider med å stenge ned tjenesten. De har også tatt beslag i midler som har kommet inn slik at de kan returneres.

Oppdatering 04.08.2017:

Vi har koblet utsendelsene til to forskjellige firmaer:

1. Pedersen Billigbil (firmainfo.) - Innehaver av kontoen for sms-betalinger.

2. Pedersen Hosting (firmainfo.) - Mottaker ved svindelforsøk via Vipps.

Her under er et bilde på en versjon av SMS'ene som blitt sendt ut:

 

Oppdatering 07.08.2017:

Etter at SMS-systemet deres ble stengt ned forsøker de nå å presse ofre til å overføre penger direkte til bankkontoen - se bilde her under:

nina pedersen la igjen en kommentar den 4 aug 2017 07:34:56
Så hva gjør man med denne sms'en? Jeg vet at jeg ikke har snakket med di, aldri ønsket eller hatt noe avtale med di, men har mottatt overstående sms som dere skriver fra dem i dag. Skal man bare overse den? Eller kan man da risikere krav fra dem?
Trygg Handel svarte på en kommentar den 4 aug 2017 07:43:07
Hei. Du trenger ikke å foreta deg noe, annet enn å gjerne anmelde forholdet til politiet.
Anne la igjen en kommentar den 4 aug 2017 10:54:15
Ansvaret er tydeligvis pulverisert mellom Eurobate og Strex, men sluttkunden for "avbryt" til 2090 er opplyst som: PEDERSEN BILLIGBIL Jone Pedersen Frøiland
Mariann Foss la igjen en kommentar den 4 aug 2017 16:59:32
Har også fått denne meldingen idag, men fikk stoppet dette , men så forsøker de seg nå på at kravet var avvist ,men de hadde lagt dette inn på Vipps for godkjenning.så jeg kunne bare bekrefte så ville beløpet bli betalt og jeg ville få en kvittering når dette var betalt. Betaling skulle til Pedersen Hosting.
alf furland la igjen en kommentar den 8 aug 2017 18:44:29
Hei Hva gjør man når teleoperatøren fakturerer deg for kr 500.- (avbestillingen/avbryt)?? Nekter å betale de??
Nina la igjen en kommentar den 12 aug 2017 09:01:48
På meldingen jeg fikk sto det ingenting om gebyr. Jeg har kranglet med dem tidligere, så sendte avbryt til 2090 nesten uten å tenke meg om. Nå ser jeg de fakturerer via telenor. Hva gjør man da? Dette er mld jeg fikk: "- Hei, ønsker du videre oppføring i opplysningen til kr 3996? Evt send avbryt til 2090 (da vil du ikk være kunde lengre)"
Morten Quille la igjen en kommentar den 7 jul 2019 07:19:22
Hva er status på 2090 i dag?
HANS-RUNE VENGEN la igjen en kommentar den 4 aug 2019 18:54:53
Ser at jeg er blitt trukket kr 49,- på siste mobilregningen for bruk av nummeret uten at jeg vet grunnen.

Legg til en kommentar

Trygg Handel vil aldri spre/selge deres epost videre til tredjepart eller på annen måte bruke deres epost til annet enn til direkte kommunikasjon