Nyttig informasjon til deg som medlem!

Her følger noen viktige råd vi på Trygg Handel gjerne vil gi til våre medlemmer.

Hvordan oppdager man at en faktura er falsk?

  • Er du kjent med at det foreligger en bestilling for det som er fakturert? Om det foreligger en bestilling, stemmer faktura og ordrebekreftelse overens?
  • Kontroller om du tidligere har fått faktura fra samme avsender, og kontroller også om det er samme kundenummer, kontonummer og referanser.
  • Kontroller at faktureringsperioden stemmer overens med eventuelle tidligere fakturaer.
  • Ved mistanke: kontroller bedriftslogoen, farger, layout og øvrige opplysninger nøye.
  • Kontakt oss på Trygg Handel; så hjelper vi deg om du er usikker.

For å beskytte ditt firma mot ytterligere annonse og fakturasvindlere, bør du følge disse rådene:

  • La én person ha ansvar for all fakturabehandling. Kopi av bestillinger som gjøres av andre i firmaet, skal alltid videresendes til fakturaansvarlig, slik at denne kan kontrollere fakturaen når den blir mottatt.
  • Bestem hvem som skal ha beslutningsansvar på firmaets vegne, og kan tegne avtaler og gjøre bestillinger.
  • Oppnevn en erstatter ved ferie og sykdom. Denne må selvsagt settes grundig inn i rutiner og systemer.
  • Informer alle ansatte om hvilke rutiner og regler som gjelder. Informer dem også om at de skal henvende seg til Trygg Handel ved selv den minste mistanke om svindelforsøk.
  • Før opp en liste over betrodde leverandører, deres organisasjonsnummer og kontonummer. Alle fakturaer som ikke stemmer i forhold til denne listen bør kontrolleres nøye.
  • Henvis alle salgssamtaler fra ukjente aktører til Trygg Handel, så kontrollerer vi tilbudet og sender det til dere på epost.
  • Les nyhetsbrev fra oss i Trygg Handel. Vi gir løpende informasjon angående de nyeste metodene svindlerne benytter.
  • Gå inn på svartelisten på vår hjemmeside regelmessig. Den oppdateres flere ganger i måneden; med navn og informasjon om svindelbedrifter.

Invoice image Trygg Handel

Om du har fått en falsk faktura:

  • Politianmeld saken, og be om en kvittering på at anmeldelsen er gjort.
  • Send en innsigelse til aktøren eller be oss om å gjøre det for deg. Opplys at saken er politianmeldt som bedrageriforsøk.
  • Informer Trygg Handel på telefon, fax eller epost.
  • Betal aldri for noe du ikke har bestilt!